همه چیز راجع‌ به روتاویروس

روتاویروس، ویروس جدیدی نیست. روتاویروس از قدیم شناخته شده است و باعث علایم اسهال و استفراغ در کودکان و نوپایان می‌شود. روتاویروس در فصل های سرد سال شایع تر است.

از جمله علائم ایجاد شده توسط این ویروس اسهال، تهوع، تب و استفراغ می باشد. چیزی که در درگیری با روتاویروس موجب نگرانی ما می شود علائم کم آبی شدید در کودکان به ویژه نوپایان به دنبال اسهال می باشد.

اگر به والدین آموزش کافی در مورد علائم کم آبی در نتیجه از دست دادن آب و الکترولیت در اسهال کودکان و راههای درمان آن داده شود روتاویروس نگران کننده نخواهد بود و پس از طی دوره اسهال و استفراغ، بدون عوارض نگران کننده بهبودی کامل ایجاد خواهد شد.

واکسن روتاویروس در کشورهای اروپایی و آمریکایی جزء واکسن های روتین کشوری می باشد. که در سنین قبل از هشت ماهگی تجویز می شود ولی در کشور ما واکسن روتاویروس هنوز جزء واکسیناسیون روتین کشوری قرار داده نشده است. ولی در سالهای آتی به واکسیناسیون روتین اضافه خواهد شد.

علائم شایع

روتاویروس در کودکان به صورتهای زیر خود را نشان می دهد:

• تب های خفیف و کوتاه مدت
  • استفراغ و تهوع به مدت معمولا ۲۴ ساعت
  • اسهال که ممکن است حتی تا یک هفته نیز ادامه بیابد.

برای تشخیص و درمان روتاویروس در تهران، شما هم می توانید از تخصص و تجربه دکتر فهیمه شاهمیری، متخصص نوزادان و اطفال بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۳۶۶۶۶۲۰۳۰ تماس بگیرید یا از سایت ایشان نوبت اینترنتی دریافت کنید.

در درمان روتاویروس نکته مهم توجه به علائم کم آبی یا دهیدراتاسیون می باشد.
اگر کودک تحمل خوراکی داشته باشد و بتوانیم مایعات از دست رفته از طریق اسهال را با او آر اس یا مایعات مشابه جبران کنیم، دوره بیماری بدون کوچکترین عوارضی طی خواهد شد.
در مواردی که کودک تحمل خوراکی ندارد و از سوی دیگر دفع اسهالی شدید دارد گاهی نیاز به تزریق وریدی سرم و جایگزینی مایعات خواهیم بود.

علایم کم آبی

در کم آبی خفیف کودک مخاط خشک دارد، بی قرار است ولع به آب دارد و در صورت جایگزینی مایعات با او آر اس این علائم برطرف میشود.
در صورت عدم جایگزینی کودک به سمت علائم کم آبی شدید پیش می رود در این مرحله کودک بی حال میشود، در صورت گریه اشک ندارد، حجم ادرار کاهش می یابد، که در صورت بروز این علائم حتماً باید به صورت اورژانسی به پزشک کودکان مراجعه شود.

برای تشخیص و درمان اسهال روتاویروس در تهران، شما هم می توانید از تخصص و تجربه دکتر فهیمه شاهمیری، متخصص نوزادان و اطفال بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۳۶۶۶۶۲۰۳۰ تماس بگیرید یا از سایت ایشان نوبت اینترنتی دریافت کنید.

پیشگیری از روتا ویروس

انتقال روتاویروس از طریق تماس دست آلوده با دهان یا خوردن غذا های آلوده و یا بردن اسباب بازی ها و وسایل فرد بیمار، به دهان کودک اتفاق می افتد. جهت پیشگیری از بیماری:

• شستشوی دست ها
  • مراقب باشید کودک اشیای آلوده را به دهان نبرد.
  • عدم تماس با فرد بیمار

بسیار مهم می باشد.

واکسیناسیون

واکسن روتاویروس به صورت خوراکی و تزریقی در خارج از ایران موجود است. این واکسن در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تجویز می‌شود، ولی هنوز در پروتکل کشوری واکسیناسیون ایران وارد نشده است. امیدوارم طی سالهای آینده وارد پروتکل واکسیناسیون کشور گردد.

سخن پایانی

اگر علائم دهیدراتاسیون به خوبی توسط والدین شناسایی شود و در مراحل اولیه ایجاد علائم به پزشک متخصص کودکان مراجعه شود و درمان های لازم اعمال شود، هیچگونه جای نگرانی نخواهد بود و بیماری بدون کوچکترین عوارض در دوره کوتاهی بهبود خواهد یافت.

۴/۵ - (۴ امتیاز)
دکتر فهیمه شاهمیری اطفال

خانم دکتر شاهمیری (متخصص کودکان و نوزادان) و دارای بورد تخصصی در رشته اطفال هستند. هم اکنون خانم دکتر شاهمیری در زمینه درمان بیماریهای کودکان، درمان تب و تشنج نوزادان و کودکان، پایش روتین رشد و نمو اطفال و ارائه خدمات مشاوره ای تغذیه برای سلامت کودکان فعالیت می کنند. همچنین در صورتیکه شما نیاز به دریافت مشاوره تلفنی دارید می توانید از تخصص دکتر شاهمیری بهره مند شوید.